Uw naam als (domein)naam voor een erotische website? Dat is schrikken!

Stelt u zich eens voor dat uw naam als (domein)naam wordt gebruikt voor een populaire erotische website, waardoor u – en anderen om u heen – uw naam continue in die context tegenkomt. Verschrikkelijk toch? De kans dat dit gebeurt is waarschijnlijk klein, maar middels deze vergelijking spoorde online dienstverlener Mijndomein.nl haar potentiële klanten wel degelijk aan een domeinnaam bij haar te registreren. Bij domeinnamen gelden immers de principes “wie het eerst komt, wie het eerst maalt” en “op = op”. Wanneer men zijn naam dus niet tijdig registreert, zou het zomaar kunnen dat het hiervoor geschetste scenario werkelijkheid wordt.

Een (potentiële) klant die – onder andere per e-mail – met de boodschap van Mijndomein.nl werd geconfronteerd was hiervan niet gecharmeerd en diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Volgens klaagster was dit een “smakeloze, agressieve en onethische manier van zaken doen”.

De Reclame Code Commissie gaat ten dele in de mening van klaagster mee door de reclame-uiting als onfatsoenlijk te bestempelen. De reclame-uiting is volgens de commissie onfatsoenlijk nu de (potentiële) klanten door de reclame-uiting onnodig angst wordt aangejaagd. Dit is in strijd met artikel 6 van de Nederlandse Reclame Code. Dit artikel zegt het volgende:

Zonder te rechtvaardigen redenen mag reclame niet appelleren aan gevoelens van angst of bijgelovigheid

Nu de (potentiële)klant werd geconfronteerd met een situatie waarvan mag worden aangenomen dat iedereen daardoor onaangenaam getroffen zou zijn, wordt de (potentiële) klant van Mijndomein.nl volgens de commissie onnodig angst aangejaagd. Mijndomein.nl mag van de commissie niet meer op deze wijze reclame maken.

Uitspraken waarin de Reclame Code Commissie oordeelt dat consumenten angst wordt aangejaagd zijn redelijk dun gezaaid. Onnodig angst aanjagen achtte de commissie in deze gevallen ook aanwezig:

–        Zonnatura promootte haar eigen volkorenbrood in een radiocommercial met de tekst: “Als ik brood zeg, dan denkt u waarschijnlijk niet aan gist­versnellers of conserveringsmiddel. Ja, u wist het misschien niet, maar brood daar zit heel wat in tegenwoordig. Daarom komt Zonnatura nu met Volkomen Volkoren brood”;

–        Het product Botoliss, dat rimpels tegengaat, werd in een televisiecommercial aangeprezen met de tekst: “Normale naalden die gebruikt worden door plastische chirurgen daarentegen kunnen wel erg veel pijn doen. Kunt u zich voorstellen dat dergelijke naalden in
de buurt komen van uw ogen? Als dat niet angstaanjagend is!”;

–        Consumenten werden aangespoord een duur apparaat tot waterzuivering aan te schaffen door met niet gefundeerde onderzoeken de kwaliteit van het Nederlandse drinkwater in twijfel te trekken.

De reclame van Mijndomein.nl werd tenslotte door de Reclame Code Commissie niet als agressief aangemerkt. Wat ook begrijpelijk is nu agressieve reclame dwang, intimidatie en bijvoorbeeld lichamelijke bedreiging omvat. Daar was in dit geval geen sprake van.